Tuesday, 28 June 2016

Nak Tegur Pun Ada Caranya Juga



Assalamuaikum
Haritu 24 JUN birthday aku,allhamdullilah :D panjang lagi umur haku,

Ye ye,aku nak cerita pasal menegur.
Aku ni kadang kadang pesen yang panas hati bila orang tegur dengan cara yang kurang betul.Niat tu ada nak menegur,tapi tulah cara dia salah...
Pernah kena sekali juga.

Ceritanya begini ye anak anak

Aku adalah seorang kawan yang bernama x .Beliau ni boleh dikatakan care pasal ummah,bukan cam haku ni, :')
Cara dia menegur ni bagi aku kurang betul,kalau korang kena tegur DEPAN KHAYALAK RAMAI DENGAN SUARA YANG KUAT apa yang korang rasa?
Tbh,aku sangatlah sakit hati dan tak terima nasihat tu langsung,sebab cara dia dah memalukan orang.
Kawan aku ni dah banyak kali kena dengan dia,kadang kadang aku ni rasa geram sangat.

Cara dia tegur tu macam aku nyatakan di atas dan lagi satu tegur yang tak berlapik.Cakap straight to the point.Contoh kejadian yang pernah berlaku ialah kat grup kelas aku.

Biasalah classmatekan bual bual biasa.Tapi adalah seorang budak laki baru (act 2 orang bdk baru) dia chatlah kat grup wasap,chat apa benda ntah aku pun tak paham,ayam...ayam pebenda ntah.Pastu kawan aku yang x ni cakap cemni


Korang sedar tak korang chat ni ada maksud lain.bla bla... (aku dah tak ingat dia bebel apa yang penting sentap maknoksss) p/s lelaki perempuan tak boleh berbual kalau takde benda penting,nampak cam simple jer,tapi benda ni menjurus kepada zina.Hati hati ye
Aku dah delete dah msg nya,aku pun sentap gak walau pun tak terlibat.Bila sampai sekolah jer,semua rasa sakit hati dan sentap dengan dia.Tapi diamkan jelah  kang takut tak berkawan entah pape nanti.

Kejadian yang kedua pulak,masa tu tengah buat presentation untuk kelas AdS aku tak ingat tajuk ape.Yang penting tukang present kat depan cakap pasal tengok kpop,anime etc benda benda lagha la senang cakap
Pastu si x ni cakap dengan kawan aku,
"Hah y kau kan tengok anime kan"
Sudahla cakap kekuat,padahal dia sendiri pun tengok anime,katanya dah stop tengok.
Aku yang dengar cerita kawan aku ni pun sakit hatilah juga.Cara dia cakap tu macamlah kawan aku si y  ni tengok anime tah pape.Isyhh..geram pulak aku.Hahaha


Tak salaah nak menegur tapi menegurlah dengan cara yang berhemah,lemah lembut,takde sarkastik,buat lawak lawak sikit ke or benda tak sakitkan hati.Sebab aku rasa orang akan terima teguran kita dengan hati yang terbuka.
Cuba kena tegur dengan cara yang marah marah,korang nak ikut ke?Ok mesti tak nak kan..

oklah gais,chiouuu
ni aku update blog guna laptop kawan aku sebab buat presentation.Hahaha

p/s bulan puasa ni jangan mengumpat ek,bak kata ustaz aku,kalau mengumpat ni baik buka puasa terus,sebab mengumpat tukan ibarat memakan daging saudara sendiri.Ingat tauu...

1 comment:

munirah mansor said...

kita boleh beza orang ikhlas menegur atau sebaliknya