Friday, 22 August 2014

Cara Nak Edit Blogskin




Assalamualaikum.
Yeaaa....akhirnya lappy ni da ada kat aku.Rasa cam nak wat joget lambak.Hahaha.
Malas pula nak tulis pepanjang.Terus kepada point yer.
Hari tu ada seorang akak ni request dekat aku...


Mudah jer nak edit benda alah ni....Kalau pandai main code.
But first korang kena ingat tak semua blogskin code dia sejibik.Dia lelain,so code pun lelain.Jdi masa korang tengah edit ke hape,tak jumpe code yang dicari,aku sarankan pi cari tuto lain.Siyes weyh.


  • Dah siap pasang blogskin,preview dahulu yer.



Lepas tu nampak tak perkataan dekat nav bar,sidebar tu?
Korang nak tukar tajuk tu.
Pergi template > edit HTML tekan Ctrl + F.Cari perkataan dekat nav bar/sidebar tu.
Contoh kalau dia tulis "Click" korang carilah perkataan "Click" tu.
Dah jumpa?Kalau dah korang tukrlah perkataan yang korang nak.

Korang kena tukar gak isi isi dalam tu.
Ok,kalau korang nak tukar pasal biodata korang,korang tekanlah nav yang tulis psl bio korang.
Lepas tu,nanti akan keluar kan?
Jangan lupa tajuknya.Kalau dia tulis "Meet the owner"
Korang pergi ediit HTML balik then Ctrl + F,
Da jumpa tukar.

Contoh macam ni.
Dah siap edit semua,korang save yer.
And jangan lupa tukar 

  • Link fb,twitter n so on.
  • Blog ID *penting*Kalau tak orang tak leh follow korang.
  • Stuff
  • Bio korang
Tu jelah kot.Hahah harap korang faham.Sebab nak edit blogskin ni complicated sikit kalau korang tak pandai main code,kalau pandai senang jer nak edit.

Nak tahu lagi,korang boleh search
  • wanaseoby
  • atiqah jaidin
Diorang pandai blogskin bagai ni.

p/s blogskin atas tu bukan aku punya tau.
Aku lupa nak save link pemiliknya.huhu

Tak faham tanya,mana tau aku boleh tolong ke...
kbye

Jom like my fanpage.baru buat
TheKhairina Blogspot





No comments: