Saturday, 8 March 2014

Cara Nak Transparent Gambar Guna GIMP


Assalamualaikum!
Hari ni aku nak ajar macam mana nak transparent gambar guna GIMP.
First.Kena download dulu.
Dah download?
meh mula

Tekan File  > Open
Pilih lah gambar mana yang korang suka.Tapi,pastikan gambar tu senang nak transparentkan.

Dah bukak? Lepas tu nampak tak gambar tongkat tu?Yang dah ditekan.ok.lepas tu tekan kat tongkat tu. 
then,
Tekan kat gambar 
Right click > layer > trancparency > Add alpha chanel
Tekan tongkat tu lagi.
Pastikan ada garisan putus putus kat sekeliling gambar tu ok.


Right click > edit >clear


Gambar nya jadi macam ni kan?
ok,maksudnya gambar korang dah transparentlah tu.

Cara nak save
 File > Export
Korang tukarkan gambar tu jadi png tau.
Ok dah siap
Sumpah penat buat tuto ni.Asyik nak printscreen jerk.Jadi korang jangan nak ambik erk,gambar2 atas tu.Nak retuto boleh,tapi creditlah.
ok bye adios!


No comments: