Saturday, 27 April 2013

CARA-CARA MEMELIHARA ALAM SEKITAR. :)

..
hari ni aku nak cerita pasal alam sekitar.
memandangkan bumi ini sudah tua,kita perlu menjaga dengan baik.
sekarang ni,bumi da panas.sebab kenapa bumi panas?


(ni dari segi pandangan aku la)
1.sekarang ni,kereta,lori,motosikal da banyak da.
2.hutan da mula kurang.
3.orang da makin banyak pakai air conditioner .
4.kurang pokok.
(aku rasa tu jer kot)
so,cara-cara nak kurangkan semua tu,
senang jer,kalau korang berusaha,

1.reuse,reduce,recyle barang-barang lama.
contoh,botol air mineral korang boley buat macam-macam contohnya,tempat letak bekas pensil ke,tempat letak bunga ke dan lain-lain.
2.jual barang-barang terpakai.di samping korang boley kurangkan pencemaran,korang boley tambahkan pendapatan.
3.tanam pokok banyak kat kawasan rumah,tanam jer apa-apa.,nnti korang juga yg senang,sebab apa aku cakap senang?hahaha,nnti umah korang cantik redup sejuk mata memandang.
4.jangan buang sampah merata-rata.benda paling senang nak buat.
5.kurangkan penggunaan elektrik,kalau korang kaya,beli solar system.(betul ke apa aku eja?)
6.beli makanan bawa tupperware sendiri.tak payah pakai polisterin dan plastik.
7.beli barang bawa beg sendiri.
8.kalau boleh kat umah tu letak tingkap banyak-banyak.supaya pencahayaan ok.
9.siapa duduk kat KL tu,pi keja naik LRT atau pengangkutan awam.nnti x jammed.jimat duit.
10.jangan bakar sampah.tanam jer.
aku rasa tu jer kot,lain benda boley fikir sendiri.
hehehehhe

OK LA ASSALAMMUALAIKUM

No comments: